tiistai 6. elokuuta 2013

MoniNaisten Talon Naisia - haastattelussa Kokoh Okon

Kokoh Okon on 45-vuotias Nigeriasta kotoisin oleva kahden pojan äiti.  Hän on asunut Suomessa vuoden ja kaksi kuukautta. Hän asuu Suomessa poikansa kanssa.


Kokoh tutkii MoniNaisten Talon viikko-ohjelmaa. Kuva: Shakiba Adil


Miten kuulit MoniNaisten Talosta?
Poikani löysi minulle MoniNaisten Talon.

Kuinka usein käyt MoniNaisten Talolla?
Käyn MoniNaisten Talolla kolmesta neljään kertaan viikossa. Olen käynyt MoniNaisten Talolla kaksi ja puoli kuukautta.

Miksi käyt MoniNaisten Talolla?
Oli tylsää istua joka päivä kotona tekemättä mitään eikä minulla ollut ketään kenen kanssa jutella. Siispä pyysin poikaani etsimään minulle paikan, jonne voisin mennä seurustelemaan muiden ihmisten kanssa ja opettelemaan suomen kieltä. En osaa lukea tai kirjoittaa, koska en ole käynyt koulua. Kun ihmiset puhuvat täällä, en ymmärrä kovinkaan paljoa, mutta haluan silti tulla tänne, koska haluan oppia. En halua luovuttaa, haluan yrittää, kunnes opin. Yritän puhua täällä, mutta kirjoittaminen on hyvin vaikeaa. Nyt osaan sentään kirjoittaa nimeni, mutta alussa, kun sain kynän käteeni, käteni tärisivät ja oli vaikea kirjoittaa mitään. Nyt osaan kirjoittaa nimeni ja joitakin sanoja. En myöskään näe kovin hyvin. ”Katso, voin lukea: tässä on numerot 11 ja 14”, Kokoh lukee.

Millaiseen toimintaan ja kursseille osallistut MoniNaisten Talolla?
Osallistun lähes kaikkeen MoniNaisten Talon toimintaan. Olen käynyt ompelu- ja käsityökerhoissa, kokkikerhossa sekä jumpassa.

Shakiba Adil, Monika-Naiset liitto ry:n työharjoittelija

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti